Als redactioneel projectmanager heb ik ruime ervaring in bladen maken. Want of het nu gaat om relatiemagazines, personeelsmagazines of jaarverslagen, ik weet wat erbij komt kijken om een blad of magazine te produceren. Ik kan het hele redactieproces uit handen nemen of ondersteunen waar nodig.
Elk bedrijf heeft z’n eigen relevant boodschap voor z’n eigen specifieke doelgroep. Je wilt bijvoorbeeld klanten binden, kennis overdragen of mensen inspireren. Maar als eenmaal de beslissing genomen is voor het type uiting (magazine, white paper, jaarverslag) en de verschijningsvorm (online of print), wat is dan de volgende stap? Vaak zijn de grote lijnen wel bekend, maar hoe zet je algemene thema’s om in concrete content? Hoe zorg je ervoor dat de doelgroep de juiste informatie krijgt die ook nog eens prettig leesbaar is en aantrekkelijk vormgegeven? Met al deze processen kan ik meedenken.
Van idee tot uitvoering
Als alle grote beslissingen zijn genomen, kan het echte productieproces beginnen. Er moet input komen, zoals teksten en beeldmateriaal. Dat betekent dat er tekstschrijvers aan de slag moeten, fotografen, illustratoren en natuurlijk vormgevers. Dit zijn lange trajecten die veel tijd vragen: briefings schrijven, onderhandelen over prijzen, kwaliteit van de content bewaken, contactpersoon voor de vormgeving, en ga zo maar door. Het is dan prettig om een redactioneel projectmanager in de arm te nemen die meedenkt over de inhoud, de doelgroep goed voor ogen houdt en kan zorgen voor freelancers. En natuurlijk de inhoud afstemt met de juiste personen, het budget bewaakt en een helicopterview houdt over de voortgang. En dat allemaal in samenspraak met elkaar.
Benieuwd wat ik nog meer doe? Kijk dan eens bij Dit doe ik, Tekstschrijven en Eindredactie.